Publicēts: 26.01.2012.
Ceturtdien, 26.janvārī, Valsts sekretāru sanāksmē
izsludināja likumprojektu „Mediācijas likums” un atbilstoša satura
grozījumus Civilprocesa likumā.
Mediācijas likumprojekts izstrādāts, lai noteiktu vienotus
mediācijas procesa pamatprincipus un pamatnoteikumus, sniegtu
skaidrojumu jēdzieniem, kas attiecas uz mediācijas procesu, nodrošinātu
kvalitatīvu mediācijas procesu, kā arī regulētu prasības tiesas
ieteiktai mediācijai. Projekti attiecas uz domstarpību risināšanu
civiltiesiskajās attiecībās. Mediācijas likumprojektā ietvertais
regulējums attiecas arī uz citām tiesību nozarēm, ja vien attiecīgo
nozaru normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Mediācija ir strukturēts brīvprātīgs process, kurā
konfliktējošās puses ar neitrālas trešās personas – mediatora, palīdzību
savstarpējas komunikācijas ceļā mēģina atrisināt konfliktu. Mediācija
koncentrējas uz pušu patiesajām interesēm, kas nereti slēpjas aiz pušu
ieņemtajām pozīcijām un izvirzītajām prasībām. Pēc pušu patieso interešu
noskaidrošanas, rodas plašākas konflikta risinājuma iespējas.
Mediācijas procesa priekšrocības ir abpusēji izdevīgs risinājums,
saglabātas attiecības (tajā skaitā darījumu partneru) un arī ietaupīti
līdzekļi un laiks, kas būtu jāvelta konflikta risināšanai tiesu
instancēs.
„Mediācijas ieviešana ne tikai sekmēs sabiedrības attieksmes
maiņu domstarpību risināšanā, bet arī atslogos tiesas. Minētais nozīmē,
ka tiesas ieteiktās mediācijas veiksmīgas ieviešanas rezultātā, tiesu
noslodze mazināsies, līdz ar to lietu izskatīšanas termiņi saīsināsies,
kas ir būtisks efektīvas tiesvedības nosacījums. Tiekoties ar Mediācijas
padomi, esam apsprieduši jautājumus par tiesvedības efektivizēšanas
iespējām, izmantojot mediāciju, kā arī esam pārrunājuši likumprojekta
virzību un ieviešanas procesu, pie kura turpināsim darbu, lai
nodrošinātu mediācijas veiksmīgu iedzīvināšanu kā alternatīvu strīdu
risināšanas veidu,” likumprojekta nozīmīgumu uzsver tieslietu ministrs
Gaidis Bērziņš.
Minētais likumprojekts ievieš tiesas un mediācijas sasaisti,
nosakot tiesneša pienākumu piedāvāt pusēm izmantot mediāciju strīda
risināšanai. Proti, tiesnesis var piedāvāt izmantot mediāciju pēc lietas
ierosināšanas vai sagatavojot lietu iztiesāšanai un sagatavošanas sēdē,
vai arī lietas iztiesāšanas gaitā, līdz tiek pabeigta lietas
izskatīšana pēc būtības.
Ja tiesas ieteiktas mediācijas rezultātā ir panākta vienošanās,
puses var noslēgt izlīgumu, puse var atteikties no prasības vai atzīt
prasību. Ja mediācijas rezultātā puses atrisina savas domstarpības un
panāk vienošanos, mediators pēc pušu lūguma var piedalīties rakstiskas
vienošanās noformēšanā.
Savukārt grozījumi Civilprocesa likumā paredz, ka gadījumos, kad
ir saņemta prasītāja un atbildētāja piekrišana mediācijai, tiesnesis
nosaka termiņu mediācijas izmantošanai, kas nevar būt ilgāks par sešiem
mēnešiem. Tāpat tiesnesis nosaka pušu pienākumu iesniegt tiesā
pierādījumus par mediācijas rezultātu.
Jau šobrīd Civilprocesa likums noteic, ja tiesa apstiprina
izlīgumu, tajā skaitā mediācijas rezultātā panāktu vienošanos – tiek
atmaksāta valsts nodeva 50% apmērā. Grozījumi Civilprocesa likumu
papildinās ar nosacījumu, ka tādā pašā apmērā valsts nodeva atmaksājama
arī gadījumos, ja meditācijas ceļā ir panākta vienošanās un līdz ar to
ir atsaukta prasība un izbeigta tiesvedība.
Tāpat Mediācijas likumprojekts nosaka Mediācijas padomes
darbības tiesisko pamatu un kompetenci, paredzot, ka padome veic
mediācijas pakalpojumu kvalitātes uzraudzību un kontroli, izstrādā
vienotus mediatoru apmācību standartus un veic apmācību programmu
sertifikāciju, organizē mediatoru eksamināciju, sertifikāciju un
atestāciju, kā arī veido un uztur sertificētu mediatoru sarakstu.
Mediācijas likumprojekts un grozījumi Civilprocesa likumā vēl
jāatbalsta valdībai un jāpieņem Saeimā. Ar likumprojektu un grozījumiem
var iepazīties Ministru kabineta mājas lapā.
Ksenija Novikova
Tieslietu ministrijas
Preses sekretāre, tālr.67036712
E-pasts: ksenija.novikova[at]tm.gov.lv