Administratīvā pārkāpuma process jau vairākus gadus iestādē un tiesā pamatā noris elektroniskā vidē. Ierasto administratīvā pārkāpuma lietu papīra formā ir aizstājusi e-lieta. Visi ar procesu saistītie dokumenti tiek radīti vai pārvērsti elektroniskā formā un šādā veidā ir pieejami arī procesā iesaistītajām personām. Grozījumi papildina Administratīvās atbildības likumu ar jaunu E daļu "Administratīvā pārkāpuma process elektroniskā vidē", kurā iekļauts visām procesa stadijām vienots regulējums par to, kā dokumentu pārvērst elektroniskā formā, parakstīt elektroniskā vidē un iesniegt informāciju e-lietas portālā vai tai piekļūt. Tāpat šajā daļā ietverts arī Administratīvā pārkāpuma procesa atbalsta sistēmas un Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra izmantošanas regulējums administratīvā pārkāpuma procesā, kā arī normas, kas attiecas uz pilnībā automatizēta lēmuma pieņemšanu.
Informācijas sistēmas administratīvā pārkāpuma procesā
Administratīvās atbildības likumā iekļauts Administratīvā pārkāpuma procesa atbalsta sistēmas un Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra izmantošanas pamatregulējums. Šīs informācijas sistēmas, kā arī Tiesu informatīvā sistēma, kopumā nodrošina administratīvā pārkāpuma lietas apstrādi elektroniskā veidā. Informācijas sistēmās sagatavo vai augšupielādē un glabā visu ar administratīvā pārkāpuma procesu saistīto informāciju. Izņēmumi ir pieļaujami vienīgi tad, ja faktiski nav iespējams attiecīgo dokumentu pārvērst elektroniskā formā vai augšupielādēt informācijas sistēmā vai konkrētajā gadījumā tas tiesiski nav pieļaujams.
Personai, kura veic administratīvā pārkāpuma procesu, un iestādei, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi, ir tiesības piekļūt administratīvā pārkāpuma lietai attiecīgajā administratīvā pārkāpuma procesā. Savukārt prokuroram ir tiesības piekļūt visām administratīvā pārkāpuma lietām. Tas nepieciešams, lai nodrošinātu prokurora tiesības iesniegt protestu, tostarp par atteikumu uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu.
Tāpat personai, kura veic administratīvā pārkāpuma procesu, ir tiesības izmantot pie administratīvās atbildības saucamās personas vai aizskartā mantas īpašnieka personas datus, lai noskaidrotu citu administratīvā pārkāpuma procesu, kurā tā pati persona ir pie administratīvās atbildības saucamā persona, sodītā persona vai aizskartais mantas īpašnieks, un piekļūt šai administratīvā pārkāpuma lietai. Šāds regulējums ir paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu procesa norisi un novērstu dubultās sodīšanas nepieļaujamības principa pārkāpumus.
Dokumentu pārvēršana elektroniskā formā, parakstīšana un informācijas aprite
Dokumentu pārvēršanas elektroniskā formā un parakstīšanas regulējums pamatā ir pārņemts no Sodu reģistra likuma VI nodaļas (tā zaudēja spēku līdz ar šo grozījumu spēkā stāšanos) un attiecināts uz visu administratīvā pārkāpuma procesu. Lai dokumentus varētu apstrādāt, tostarp nodrošināt to pieejamību elektroniski, papīra formā esošos dokumentus nepieciešams pārvērst elektroniskā formā. Likumā iekļauts princips, ka elektroniskā formā pārvērstajam dokumentam ir tāds pats juridiskais spēks kā attiecīgajam papīra formā esošajam dokumentam. Vienlaikus, lai varētu novērst iespējamās kļūdas un pārliecināties par informācijas sistēmās iekļauto dokumentu atbilstību papīra formā esošajiem dokumentiem vai pārbaudīt to īstumu u. tml., likumā ir noteikts, ka papīra formā esošo dokumentu tomēr glabā līdz galīgā nolēmuma spēkā stāšanās brīdim, bet sodu izpildes stadijā pārvērstos dokumentus glabā līdz nolēmuma par sodu izpildei vai tās izbeigšanai.
Gan amatpersonas, gan procesā iesaistītās privātpersonas (piemēram, pie administratīvās atbildības saucamā persona, liecinieks vai cietušais) saskaras ar jautājumu, kā parakstīt elektroniskā vidē radītu dokumentu. Protams, vienmēr varētu izmantot drošu elektronisko parakstu, taču ne visām personām vai ne visās situācijās tas ir pieejams. Tamdēļ likumā ir noteikts, ka prasība pēc personas paraksta ir izpildīta arī tad, ja procesuālā darbība vai personas gribas izpaudums (piemēram, personas apliecinājums, ka tā ir brīdināta par kriminālatbildību, mutvārdu pilnvarojums pārstāvim vai aizstāvim vai tā atsaukums vai mutvārdu lūgums) ir fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem (t. i., video vai audio ierakstā). Administratīvās atbildības likumā nav pārņemts Sodu reģistra likuma 27. panta trešajā daļā bijušais regulējums, ka prasība pēc tās personas paraksta, kura piedalās procesuālajā darbībā administratīvā pārkāpuma procesā, ir izpildīta arī tad, ja amatpersona vai augstāka amatpersona ir izdarījusi atzīmi Administratīvo pārkāpuma procesa atbalsta sistēmā par to, ka persona ir iepazinusies ar procesuālā dokumenta saturu. Šāda atzīme nekādi nav sasaistāma ar personas paraksta esību vai citādu personas gribas izteikumu.
Tāpat prasība pēc personas paraksta ir izpildīta arī tad, ja dokuments ir sagatavots Administratīvā pārkāpuma procesa atbalsta sistēmā, Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, Tiesu informatīvajā sistēmā vai e-lietas portālā un parakstīts ar elektronisko parakstu (resp., nav nepieciešams uzlabots vai kvalificēts jeb drošs elektroniskais paraksts).
Viens no risinājumiem, kas izveidots ar mērķi nodrošināt iespēju procesos iesaistītajām personām iesniegt un saņemt informāciju elektroniski, ir e-lietas portāls (tīmekļvietne, tiešsaistes e‑pakalpojumu portāls). Administratīvās atbildības likums noteic, ka procesuālo dokumentu vai citu informāciju var paziņot vai nodrošināt tiesības iepazīties ar administratīvā pārkāpuma lietas materiāliem, informējot personu par dokumenta vai lietas materiālu pieejamību e-lietas portālā, ja persona ir piekritusi izmantot šādu saziņas veidu. Tas attiecas uz amatpersonas vai tiesas saziņu ar privātpersonu. Neatkarīgi no iepriekš minētās piekrišanas esības privātpersona, kura piedalās administratīvā pārkāpuma procesā, pati jebkurā gadījumā var iesniegt dokumentus vai paziņot informāciju, izmantojot e-lietas portālu. Jāievēro, ka šo e-lietas portāla regulējumu vēl nepiemēro administratīvā pārkāpuma procesā iestādē un sodu izpildē, kā arī attiecībā uz personām, kas atrodas ieslodzījuma vietā, līdz 2025. gada 31. decembrim.
Automatizēta lēmuma pieņemšana
Lai gan Administratīvās atbildības likums jau sākotnēji noteica Valsts ieņēmuma dienesta tiesības par atsevišķiem administratīvajiem pārkāpumiem pieņemt lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un soda piemērošanu, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi, likumā nebija ietvertas pilnvērtīgas procesuālās garantijas.
Grozījumi, pirmkārt, paplašina gadījumu loku, kad ir pieļaujams pieņemt lēmumu administratīvā pārkāpuma procesā pilnīgi automatizēti, t. i., pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi, bez amatpersonas iesaistes. Valsts ieņēmumu dienests var pieņemt automatizēti lēmumus ne tikai saistībā ar nodokļu un informatīvo deklarāciju, bet arī ar valsts amatpersonas deklarācijas vai gada pārskata iesniegšanas termiņa neievērošanu vai šādas deklarācijas vai gada pārskata neiesniegšanu. Tāpat gadījumos, ja pārkāpums fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un soda piemērošanu var pieņemt, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi. Arī tad, ja naudas soda izpilde ir sadalīta daļās un kārtējā daļa nav samaksāta noteiktajā termiņā, lēmumu par naudas soda izpildes sadalīšanu daļās atcelšanu var pieņemt, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi.
Jāievēro, ka likums paredz tikai iespēju automatizēti pieņemt lēmumus, taču tā nav obligāta prasība visos gadījumos. Amatpersona var arī konkrētā gadījumā neizmantot šādu iespēju. Tāpat automatizētas lēmuma pieņemšanas iespējamība var būt atkarīga no nozares likumā esošā regulējuma piemērotības automatizētai sodīšanai, kā arī tehniskajām iespējām konkrētajā laikā. Likumā ir identificēti tie pārkāpumi (pārkāpumu grupas), saistībā ar kuriem paredzamā nākotnē varētu tikt izmantota automatizēta lēmumu pieņemšana.
Otrkārt, grozījumi ietver likumā nepieciešamo regulējumu, lai automatizēti pieņemta lēmuma gadījumā nodrošinātu personai nepieciešamās procesuālās garantijas – tiesības panākt cilvēka iejaukšanos, paust viedokli, saņemt paskaidrojumu par lēmumu un apstrīdēt lēmumu.
Ikvienā automatizēti pieņemtā lēmumā ir jānorāda, ka tas ir pieņemts, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi. Tāpat šādā lēmumā kā amatpersonu norāda iestādes struktūrvienību, kura nodrošina lēmuma pieņemšanu un tiesības saņemt paskaidrojumu par lēmumu. Lēmumu apliecina ar kvalificētu elektronisko zīmogu un laika zīmogu.
Personai, kuru skar automatizēti pieņemts lēmums, ir tiesības saņemt jēgpilnu un visaptverošu informāciju par automatizētā lēmuma pieņemšanā izmantotajiem datiem, lēmuma pieņemšanas shēmu un tā sekām, kā arī lēmuma pieņemšanā un lēmuma pieņemšanas sistēmas izveidē iesaistītajām personām. Šādu informāciju pievieno lēmumam. Neskatoties uz to, personai ir tiesības pieprasīt, lai iestāde izskaidro lēmumu mutvārdos vai rakstveidā. Tas gan neietekmē lēmuma spēkā stāšanos vai termiņus.
Atšķirībā no vispārīgā regulējuma automatizēti pieņemtu lēmumu persona var pārsūdzēt viena mēneša laikā no tā paziņošanas dienas. Sūdzību var izskatīt tikai augstāka amatpersona, proti, lēmumu par šādu sūdzību vairs nevar pieņemt automatizēti. Vienlaikus likumā ir paredzētas plašas tiesības amatpersonai pēc savas iniciatīvas vai uz personas izteikta viedokļa pamata atcelt automatizēti pieņemtu lēmumu.
Kopumā automatizēta lēmumu pieņemšana ir paredzēta, lai nodrošinātu taisnīgu un vienlīdzīgu attieksmi. Ja pārkāpumu skaits ir salīdzinoši liels, tad amatpersonām nav iespējams konstatēt visus pārkāpumus un veikt administratīvā pārkāpuma procesu visos gadījumos. Tā rezultātā arī soda efektivitāte un atturošā ietekme ir visai neliela. Ja iespējamība, ka pārkāpumu konstatēs un personu sodīs, ir niecīga, tad administratīvā pārkāpuma esība nespēj būtiski ietekmēt pārkāpēju rīcību. Automatizēta lēmumu pieņemšana varētu šo situāciju mainīt.