Ārkārtējās situācijas laikā pašvaldību dzimtsarakstu nodaļas klātienē nodrošina dzimšanas un miršanas fakta reģistrāciju, tomēr savu apmeklējumu vēlams pieteikt telefoniski vai pa e-pastu. Pašvaldību dzimtsarakstu nodaļu kontaktinformācija pieejama ŠEIT.
Iesniegumus arhīva jautājumos par atkārtotām civilstāvokļa aktu apliecībām un izziņām dzimtsarakstu nodaļas pieņem elektroniski, izmantojot portālus www.latvija.lv vai www.epakalpojumi.lv. Plašāka informācija pieejama ŠEIT.
Iesniegumus laulību reģistrācijai šobrīd var nosūtīt izvēlētajai dzimtsarakstu nodaļai tikai elektroniski, ja iesniegumu par laulības noslēgšanu ar drošu elektronisko parakstu ir parakstījušas abas personas, kas laulību vēlas noslēgt. Vairāk informācijas ŠEIT.
Tieslietu ministrija, atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 7. maija lēmumam, grozot Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojumu Nr. 103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”, informē par laulību noslēgšanu dzimtsarakstu nodaļās un baznīcās, sākot no 2020. gada 12. maija.
No 12. maija laulību noslēgšana dzimtsarakstu nodaļās un baznīcās ir atļauta, ja tiek ievērotas šādas prasības:
1. iekštelpās un ārtelpās vienlaicīgi pasākumā ir ne vairāk kā 25 cilvēki (ieskaitot laulājamos, lieciniekus, dzimtsarakstu nodaļas amatpersonas vai garīdzniekus un citas personas), ja tiek ievērota fiziskās distancēšanās un epidemioloģiskās drošības pasākumi;
2. iekštelpās pasākuma laiks nepārsniedz trīs stundas (ārtelpās notiekošajiem pasākumiem maksimālais norises laiks netiek ierobežots);
3. pasākuma organizators nodrošina ierobežojumu ievērošanu un dezinfekcijas līdzekļu pieejamību dalībniekiem.
Atgādinām, ka, neievērojot divu metru distanci, vienlaikus pulcēties publiskās iekštelpās un publiskās ārtelpās var:
- ne vairāk kā divas personas;
- personas, kas dzīvo vienā mājsaimniecībā;
- vecāks un viņa nepilngadīgie bērni, ja viņi nedzīvo vienā mājsaimniecībā;
- personas, kuras veic darba vai dienesta pienākumus.
Vienlaikus Tieslietu ministrijas Dzimtsarakstu departaments vēlas vērst uzmanību, ka, ņemot vērā klātienē sniedzamo pakalpojumu ierobežojumus, netiek pieņemti arī jauni vārda, uzvārda vai tautības ieraksta maiņas iesniegumi. Attiecībā uz jau pieņemtajiem lēmumiem par vārda vai uzvārda maiņu paskaidrojam, ka, personai sakarā ar vārda vai uzvārda maiņu būtu maināms personu apliecinošs dokuments. Tomēr tā kā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ir pārtraukusi klientu pieņemšanu klātienē, šobrīd nav iespējams saņemt jaunu personu apliecinošu dokumentu sakarā ar vārda vai uzvārda maiņu (arī uzvārda maiņu, noslēdzot laulību). Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ir informējusi, ka, ja Latvijas Republikā izsniegtam personu apliecinošam dokumentam ir beidzies derīguma termiņš, tad šis personu apliecinošais dokuments joprojām ir izmantojams personas identificēšanai ārkārtējās situācijas izsludināšanas laikā.
Tieslietu ministrijas Dzimtsarakstu departaments aicina rūpīgi un atbildīgi izvērtēt jebkādu klātienes konsultāciju nepieciešamību un komunikācijā ar dzimtsarakstu nodaļām izmantot elektroniskos saziņas līdzekļus.