Jaunumi

Ņemot vērā Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumu un uz tā pamata 2020.gada 9.jūnijā izdotos Ministru kabineta noteikumus "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai", lai novērstu riskus tiesu apmeklētāju un tiesas personāla veselībai un pielāgotu tiesu darbu valstī noteiktajiem piesardzības pasākumiem, noteiktas šādas vadlīnijas attiecībā uz rajona (pilsētu) tiesu un apgabaltiesu  (turpmāk – tiesa) darba organizāciju laikā, kamēr spēkā ir Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums (vadlīnijas aktualizētas 2020.gada 26.oktobrī):

  1.  Tiesa izvērtē, vai lietu atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 9.panta pirmajai un otrajai daļai, 10. un 12.pantam ir iespējams izskatīt rakstveida procesā.
  2. Tiesa izvērtē, vai mutvārdu tiesas sēdi, ja lietu nav iespējams izskatīt rakstveida procesā, var organizēt attālināti.  
  3.  Ja nav iespējama lietas izskatīšana ne rakstveidā, ne attālināti, tad, organizējot tiesas sēdi, nodrošina Ministru kabineta noteiktos piesardzības pasākumus attiecībā uz publisku pasākumu rīkošanu telpās vai publisku pakalpojumu sniegšanu, piemēram: starp personām tiesas zālē un ārpus tiesas zāles nodrošināma nepieciešamā fiziskā distance (marķējot sēdvietas vai izvietojot distancei atbilstošas norādes uz telpas grīdas), izņemot gadījumus, kad personas var neievērot šo prasību atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" (piemēram, distanci savstarpēji var neievērot ne vairāk kā divas personas; personas, kas dzīvo vienā mājsaimniecībā, u.c.); ievērojams noteiktais maksimālais personu skaits telpā, ja Ministru kabinets tādu ir noteicis; nodrošināms tiesas sēdes pārtraukums ik pēc 2 stundām (ja tiesas sēde ir ilgāka par šo laiku), kura laikā vēdināma tiesas zāle vismaz 15 minūtes; nodrošināma telpas virsmu dezinficēšana un veicami citi piesardzības pasākumi (vēdināmas telpas, u.c.). 
  4. Tiesa savlaicīgi informē uz tiesas sēdi uzaicinātās un izsauktās personas, kā arī klausītājus, kas pieteikuši savu dalību, par pienākumu nodrošināt sev medicīniskās sejas maskas, nemedicīniskās (higiēniskās vai auduma) sejas maskas vai sejas vairogus (turpmāk - mutes un deguna aizsegs) un to lietot tiesas apmeklējuma laikā.
  5.  Tiesas sēžu sekretārs pastiprināti seko līdz sēdes audioieraksta skaņas kvalitātei. Nepieciešamības gadījumā (ja dzirdamība ir slikta un to nevar uzlabot, piemēram, palielinot mikrofona jūtību vai lūdzot runāt skaļāk) veicama tiesas sēdes rakstiska protokolēšana, attiecīgi dodot iespēju lietas dalībniekiem iepazīties ar sēdes protokolu un iesniegt piezīmes pie tā.
  6. Tiesas priekšsēdētājs pārrauga tiesas ēkā vienlaikus plānoto tiesas sēžu skaitu, pārliecinoties par iespēju nodrošināt Ministru kabineta noteiktos piesardzības pasākumus (tajā skaitā novēršot cilvēku drūzmēšanos tiesas publiskajās telpās (piemēram, gaiteņos, tiesas vestibilā).
  7. Tiesas telpās redzamā vietā izvietojama informācija par piesardzības pasākumiem: brīdinājums, ka tiesas telpās nedrīkst atrasties personas, kurām noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai izolācija vai kurām ir elpošanas ceļu infekcijas pazīmes; brīdinājums par distances ievērošanu, kā arī maksimālo personu skaitu un pulcēšanās ilgumu, ja tādu Ministru kabinets ir noteicis; aicinājums būt sociāli atbildīgiem un ievērot higiēnas prasības (roku higiēna, u.c.); brīdinājumu, ka, atrodoties tiesas telpās, lietojams mutes un deguna aizsegs.
  8. Plašsaziņas līdzekļu pārstāvji un klausītāji, kas attiecīgi Tiesu administrācijas tiesu iestāžu sabiedrisko attiecību speciālistam vai tiesas sēžu sekretāram pieteikuši savu dalību atklātā tiesas sēdē klātienē, var tikt ielaisti tiesas zālē, nodrošinot Ministru kabineta noteiktos ierobežojumus attiecībā uz pulcēšanos iekštelpās.
  9. Ja atklāta tiesas sēde plānota attālināti, tad plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem un klausītājiem, kas attiecīgi Tiesu administrācijas tiesu iestāžu sabiedrisko attiecību speciālistam vai tiesas sēžu sekretāram pieteikuši savu dalību, Tiesu administrācijas tiesu iestāžu sabiedrisko attiecību speciālists vai tiesas sēžu sekretārs nosūta informāciju par iespēju vērot tiesas sēdes norisi, ja tehniski ir iespējams nodrošināt šo personu piedalīšanos procesā attālināti. Tiesas sēžu sekretārs uzrauga, ka tiesas sēdē attālināti piedalās tikai tiesas sastāvs, lietas dalībnieki un pieteiktie tiesas sēdes klausītāji vai plašsaziņas līdzekļu pārstāvji, kas attiecīgi pieteikuši savu dalību. Ja tiek konstatētas nepiederošas personas, par to nekavējoties informē tiesnesi.
  10. Tiesu administrācija pēc tiesas priekšsēdētāja pieprasījuma nodrošina tiesai nepieciešamos individuālos aizsarglīdzekļus un dezinfekcijas līdzekļus, kā arī organizē tiesas telpu uzkopšanu atbilstoši plānotajai tiesas sēžu norisei un telpu noslogojumam un pievēršot īpašu uzmanību virsmām un priekšmetiem, ar kuriem cilvēki bieži saskaras (piemēram, durvju rokturi, galdu virsmas, krēslu roku balsti, utt.).
  11. Tiesu kancelejas dokumentus no privātpersonām pieņem un tām izsniedz pamatā attālināti (tajā skaitā zemesgrāmatu jautājumos). Tiesas dokumenti tiek paziņoti, izmantojot pastu (izvēloties vienkāršu pasta sūtījumu, ja likums neapredz citādi), e-pastu vai tiešsaistes sistēmu (likumā noteiktajos gadījumos). 
  12. Tiesu administrācija nodrošina, ka dokumentus var iesniegt arī, atstājot īpašā pasta kastē pie tiesas (dokumentu atstāšanas punktā). Atkarībā no dokumentu plūsmas, tiesas priekšsēdētājs nosaka laikus, kuros pasta kaste (dokumentu atstāšanas punkts) tiek iztukšota (piemēram, divreiz dienā līdz pl.12.00 un līdz pl.17.00) un izvieto attiecīgu paziņojumu pie pasta kastes (dokumentu atstāšanas vietas).
  13. Ja tiesas pakalpojumu nav iespējams sniegt attālināti vai attālināta pakalpojuma sniegšana radītu nesamērīgu slogu tiesai, pakalpojumu sniedz pēc iepriekšēja pieraksta. Šādā gadījumā nodrošina pakalpojuma saņēmēju uzskaiti (vārds, uzvārds, kontakttālrunis), lai būtu iespējams apzināt un brīdināt kontaktpersonas Covid-19 infekcijas gadījumā. Minēto informāciju uzglabā 14 dienas. Beidzoties minētajam termiņam, tā iznīcināma.
  14. Tiesas darbinieks var atteikties no kontakta ar personu, kurai ir acīmredzamas elpošanas ceļu infekcijas pazīmes. Par minēto nekavējoties informē tiesas priekšsēdētāju un šādai personai tiesas pakalpojumi klātienē netiek nodrošināti. 
  15. Sniedzot tiesas pakalpojumus klātienē, ja nav izveidota pagaidu barjera starp apmeklētāju un darbinieku (piemēram, izveidota pagaidu stikla vai plastikāta siena), tiesas darbinieks lieto sejas un mutes aizsegu. Tiesas darbinieks nepieciešamās darbības veic ātri un profesionāli, ievērojot drošu distanci un citus piesardzības pasākumus atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra ieteikumiem. 
  16. Pēc katra apmeklētāja nodrošināma telpas virsmu, ar kurām saskāries apmeklētājs, dezinfekcija. Netiek izmantoti rīki, kurus izmanto vairāki apmeklētāji, piemēram, apmeklētāju pildspalva.  
  17. Tiesas priekšsēdētājs var noteikt personas, kuras, ja iespējams, veic darbu attālināti.  Īpaši nodrošināma to personu, kas ir uzskatāma par COVID-19 riska grupu (personas, kas vecākas par 65 gadiem vai personas ar hroniskām saslimšanām - hroniskas elpošanas ceļu slimības, cukura diabēts, sirds asinsvadu sistēmas slimības, u.c., kā arī personām ar imūndeficītu), aizsardzība. Pēc šādas personas lūguma nodrošinot nepieciešamos individuālās aizsardzības līdzekļus, radot iespēju veikt darbu attālināti vai pārskatot darba pienākumus un samazinot klātienes kontaktu ar apkārtējiem.
  18. Ja noteikts attālināts darbs, tiesnesis un tiesas darbinieks apņemas nodrošināt uzturēšanos savā dzīvesvietā un īstenot amata funkciju izpildi (vai uzdoto uzdevumu izpildi) tiesas darba laika ietvaros, kā arī nodrošina, ka ir pieejams saziņai kā ierasts visā tiesas darba laikā pa e-pastu, tālruni, kā arī, ja nepieciešams, video konferences režīmā.
  19. Tiesnesis un tiesas darbinieks nekavējoties informē tiesas priekšsēdētāju un Tiesu administrāciju, ja viņš, persona, ar kuru viņam ir kopēja mājsaimniecība, vai cita tuva kontaktpersona ir inficēta ar COVID-19.
  20. Nav pieļaujams, ka darba vietā atrodas tiesas darbinieks vai tiesnesis ar akūtas elpceļu infekcijas slimības pazīmēm vai ja viņam noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai izolācija.
  21. Tiesas darba pārvaldība un citi jautājumi organizējami, novēršot tiesnešu vai darbinieku pulcēšanos klātienē.
  22. Apliecinājumus, kas iegūti no lietas dalībniekiem atbilstoši vadlīnijām par rajona (pilsētu) un apgabaltiesu darba organizēšanu ārkārtējās situācijas laikā (redakcijā uz 2020.gada 13.maiju) un ir tikuši pievienoti lietas materiāliem, uzglabā kopā ar lietu. Pārējos apliecinājumus, kas iegūti no personām atbilstoši vadlīnijām par rajona (pilsētu) un apgabaltiesu darba organizēšanu ārkārtējās situācijas laikā (redakcijā uz 2020.gada 13.maiju), iznīcina. 
  23. Plānojot lietu izskatīšanu, primāri nodrošina dēļ ārkārtējās situācijas laikā noteiktajiem ierobežojumiem atlikto vai no izskatīšanas noņemto lietu izskatīšanu, nolūkā novērst vai samazināt neizskatīto lietu uzkrājumu, kas veidojies ārkārtējās situācijas laikā.